Ställningsbyggare
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

helsingborgs daglad Dålig säkerhet stoppade bygge i Landskrona

Gå ner

helsingborgs daglad  Dålig säkerhet stoppade bygge i Landskrona Empty helsingborgs daglad Dålig säkerhet stoppade bygge i Landskrona

Inlägg  ICEMAN tor 7 maj - 17:57

Dålig säkerhet stoppade bygge i Landskrona



Skandalös och livsfarlig. Så beskrivs arbetsmiljön vid renoveringen av Landskronahems bostäder.





LANDSKRONA.

Jag hittar hur mycket fel som helst. Här saknas i princip allting. Det är skandal.


Alexander Horvat står bredvid en byggnadsställning på Ringvägen 28. Han skakar på huvudet. Ställningen sitter inte fast i husväggen och skulle därmed kunna blåsa omkull när som helst. Skyddsanordningen är under all kritik.
— Detta är 2009 och det är Landskronahem som har beställt jobbet. Ett företag som ska vara seriöst, säger Alexander Horvat.
Han är ordförande i Ställningsbyggarklubben, en förening inom Byggnads. Tipset om den bristfälliga arbetsplatsen kom på tisdagskvällen och han åkte ut direkt. Nu är han tillbaka på platsen för att prata med företaget GS Entreprenad, som utför byggjobbet. Klubben jobbar med att höja statusen för ställningsbyggare. Och se till att de har en säker arbetsplats.
— Titta på de brädorna, de håller ju aldrig. De sitter bara fast med en tunn spik och sitter alldeles för högt. Skulle du ramla rullar du rätt ner på marken, säger han och pekar.
Plötsligt kommer en företrädare för GSE fram och startar en häftig diskussion.
— Vem är du? Har du licens att fota här? Stick härifrån, säger han ilsket till Alexander Horvat, som replikerar en stund innan han går därifrån.
Det är inte första gången han möter aggressioner vid sina inspektioner.
På gatans parkering har nu även Robert Nilsson dykt upp. Han är regionalt skyddsombud på Byggnads syd Helsingborg.
— Jag fick två larm om det här i morse, det ena värre än det andra. Så jag fick ordern: Släpp allt annat och åk ut, säger skyddsombudet.
Han var på platsen för 14 dagar sedan och kom då överens med företaget hur arbetet skulle genomföras. En överenskommelse som nu inte har följts enligt Byggnads.
GSE:s planeringsansvarig Mats Persson dyker också upp på platsen och Robert Nilsson informerar om läget. Tillsammans går de tre männen grundligt igenom byggarbetsplatsen och alla brister påpekas. Flera av anmärkningarna säger sig Mats Persson vara ovetande om.
— Detta är första gången vi bygger ställningarna själv. Vi har utbildning, men inte erfarenhet, säger han.
När inspektionspatrullen lite längre in på området når det andra huset som också håller på att renoveras, säger Robert Nilsson:
— Detta är livsfarligt. Det är högt nog för att de ska bli förlamade, dö eller bryta benen om de ramlar ner. Brädorna som finns där håller inte alls som skydd. Arbetarna måste gå ner från taket nu direkt.
Tre män traskar ner för byggtrappan. Innan företaget har åtgärdat bristerna får ingen aktivitet ske på taket.
— Jag kommer att skicka en rapport till Arbetsmiljöverket, säger skyddsombudet.
Rapporten behöver dock inte skickas så långt. En representant från Arbetsmiljöverket dyker nämligen senare upp på platsen. Det visar sig att de har fått in en anonym anmälan.
— Jag tycker också att det finns brister. Under de förhållanden som finns just nu får de inte gå upp på taket och jobba. Om de inte har sele eller någon annan skyddsanordning, säger Mikael Engström från Arbetsmiljöverket.
Han väljer dock att endast göra en tjänsteanteckning och ingen anmälan eftersom skyddsombudet och GES redan kommit överens om vad som behöver rättas till.
— Men om det inte åtgärdas har Byggnads rätt att gå in med skyddsombudsstopp på arbetsplatsen.
Landskronahems VD Göran Jingborg beskriver händelsen annorlunda:
— Arbetsmiljöverket hade ingen anmärkning.
Men arbetarna tvingades ju ner från taket?
— Det var bara någon liten småsak som behövde göras, säger VD:n.

Sara Johansson sara.johansson@hd.se


ICEMAN
ICEMAN
Siteansvarig

Namn : juha (ICEMAN)sorrela
Antal inlägg : 144
Ålder : 54
Företag : hemma man . jobbar för HEAB När jag kan..
Ort : löberöd/skåne
Registration date : 08-01-25

http://www.stallningsbygge.se

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet